image1 image2 image3

HELLO I'M JOHN DOE|WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|I LOVE TO DO CREATIVE THINGS|I'M PROFESSIONAL WEB DEVELOPER

Rozhovor s Markétou Dočekalovou!



Tentokrát jsem pro všechny příznivce tvůrčího psaní, připravila rozhovor se scénaristkou, spisovatelkou a lektorkou tvůrčího psaní, Markétou Dočekalovou! 




1) Pamatujete si na svou první přečtenou knihu?
ZŘEJMĚ TO BYL SLABIKÁŘ, ŘEKLA BYCH. A TEN SI CELKEM PAMATUJI, MĚL MOC PĚKNÉ OBRÁZKY. PO NĚM PAK NÁSLEDOVALA HONZÍKOVA CESTA, ŘEKLA BYCH. 

2) Chtěla jste vždy psát a věnovat se tvůrčímu psaní?
ANO, VŽDYCKY.

3) V současné době máte na svém kontě několik knih o tvůrčím psaní, z toho dva romány. Chystáte něco nového?

CHYSTÁM TŘETÍ ROMÁN A JEDNU DALŠÍ POPULÁRNĚ NAUČNOU PUBLIKACI Z OBLASTI TVŮRČÍHO PSANÍ.


4) Když píšete, rozvrhnete si celý příběh nějak? Víte jakým směrem se bude ubírat a nebo píšete spíše intuitivně?
VÍM, O ČEM CHCI PSÁT A CO CHCI KNIHOU ŘÍCT. ZNÁM TÉMA. VĚTŠINOU MÁM V HLAVĚ VELMI HRUBOU KOSTRU, ČASTO MÁM JASNO V ZAČÁTKU A V KONCI. TO MEZI TÍM SE RODÍ POSTUPNĚ. KROMĚ TOHO SI DĚLÁM POMĚRNĚ HODNĚ POCTIVOU PŘÍPRAVU, POKUD JSOU V KNIZE NĚJAKÉ OBLASTI, VE KTERÝCH SE PŘÍLIŠ NEVYZNÁM A MÁM O NICH PSÁT. NAPŘÍKLAD V MÉM POSLEDNÍM ROMÁNU „RYCHLE A BEZBOLESTNĚ“ JE HROMADNÁ DOPRAVNÍ NEHODA NA DÁLNICI D1. HODNĚ ČASU JSEM VĚNOVALA POZNÁNÍ ZÁCHRANNÉHO SYSTÉMU A TOMU, JAK PŘI TAKOVÉ KATASTROFĚ VLASTNĚ VŠE FUNGUJE.

5) Zajímá mě například, jak tvoříte postavy. Má každá z nich svůj "dotazník" ve kterém je třeba jeho oblíbená hudba, specifické gesta atd?
POSTAVU MUSÍM ZNÁT SKRZ NA SKRZ. TAKŽE SE SNAŽÍM O NÍ SKUTEČNĚ VĚDĚT VŠE. POKUD JE V ROMÁNU VÍCE POSTAV, SAMOZŘEJMĚ SI TO PÍŠU, PROTOŽE BY TO ČLOVĚK ZAPOMNĚL NEBO MOHL ZAMĚNIT. DŮLEŽITÉ JSOU I DETAILY – JE POSTAVA KUŘÁK NEBO NEKUŘÁK? ABY TO V PRVNÍ KAPITOLE NEBYLO JINAK NEŽ V DESÁTÉ. KDO SI S KÝM TYKÁ? TAHLE POSTAVA NEPIJE ZÁSADNĚ KAKAO? JINÁ JEZDÍ DO PRÁCE VŽDYCKY METREM? TO JSOU DŮLEŽITÉ MALIČKOSTI, KTERÉ JE TŘEBA SI ZAPSAT A DODRŽOVAT JE, NEPOPLÉST. PÍŠU SI DATA NAROZENÍ POSTAV, MÍSTO, KDE SE NARODILY. PÍŠU SI I JEJICH RODINNOU ANAMNÉZU – RODIČE, SOUROZENCI APOD., JEJICH STUDIA, VZDĚLÁNÍ, ZAMĚSTNÁNÍ APOD. NENÍ TO DOTAZNÍK, ALE KAŽDOU POSTAVU MÁM ZAZNAMENANOU A K TĚMTO ÚDAJŮM SE PŘI PSANÍ VRACÍM.


6) Nově jste také majitelkou literární agentury (mamtalent.cz), můžete nám o agentuře říct něco víc?
PROJEKT MÁM TALENT VZNIKL NA PODPORU LITERÁRNÍCH TALENTŮ BEZ OHLEDU NA JEJICH VĚK. ZALOŽILO HO NAKLADATELSTVÍ EUROMEDIA GROUP A JÁ JSEM BYLA VYZVÁNA S PROJEKTEM SPOLUPRACOVAT. NAKONEC SE SITUACE VYVINULA TAK, ŽE MI NAKLADATELSTVÍ PO ROCE A PŮL SPOLUPRÁCE NABÍDLO PROJEKT K ODKOUPENÍ A JÁ JSEM SE ROZHODLA Z NĚJ UDĚLAT LITERÁRNÍ AGENTURU. TEPRVE ZAČÍNÁME, VZNIKÁ TÝM REDAKTORŮ, KTEŘÍ BUDOU V AGENTUŘE FUNGOVAT APOD. NAŠIM CÍLEM JE VYHLEDÁVAT TALENTOVANÉ AUTORY A RUKOPISY, KTERÉ STOJÍ ZA VYDÁNÍ. KDYŽ TAKOVÝ RUKOPIS NAJDEME, AUTOR SE OD NÁS DOZVÍ, JESTLI JE TŘEBA JEŠTĚ NA DÍLE UDĚLAT NĚJAKÉ ÚPRAVY, NEBO ZDA JE DLE NAŠEHO NÁZORU LÁTKA JIŽ ZRALÁ K NABÍZENÍ. V PRVNÍM PŘÍPADĚ MÁ AUTOR MOŽNOST UDĚLAT ÚPRAVY POD NAŠÍM VEDENÍM (NEBO SÁM, ZÁLEŽÍ NA NĚM) A VE DRUHÉM MU NABÍDNEME PODPIS SMLOUVY O AGENTURNÍM ZASTUPOVÁNÍ. O VEŠKERÉ OBCHODNÍ ZÁLEŽITOSTI SE TAK STARÁ AGENTURA. VEHLEDÁVÁ VYDAVATELE, HLÍDÁ ABY SMLOUVY I HONORÁŘE AUTORŮ ODPOVÍDALY TOMU, CO JE NA TRHU BĚŽNÉ, ABY AUTOR NEBYL NĚJAK VÝRAZNĚ ZNEVÝHODNĚN APOD. ZA TO SI OD AUTORA BEREME Z JEHO HONORÁŘŮ TZV. AGENTURNÍ PROVIZI. PRO NAKLADATELSTVÍ, KTERÁ S NÁMI SPOLUPRACUJÍ, ZAJIŠŤUJEME NABÍDKOVÝ SERVIS, KTERÝ JE ZCELA ZDARMA A V RÁMCI NĚHOŽ JIM NABÍZÍME PRAVIDELNĚ RUKOPISY, O KTERÝCH SI MYSLÍME, ŽE BY NA TRHU MOHLY BÝT ÚSPĚŠNÉ. STÁLE JSME VE FÁZI, KDY JEŠTĚ TAKOVÁ NAKLADATELSTVÍ HLEDÁME A OSLOVOVUJEME. PROJEKT SE TEPRVE ROZJÍŽDÍ, I KDYŽ LITERÁRNÍ PORTÁL WWW.MAMTALENT.CZ JIŽ FUNGUJE TÉMĚŘ DVA ROKY.


7) Myslíte, že autoři portálu mají nějakou šanci na vydání své knihy?

POKUD JE TO KVALITNÍ RUKOPIS, TAK MAJÍ. JEN ZA MĚSÍC ŘÍJEN JSME NAPSALI POSUDKY NA PŘIBLIŽNĚ 20 RUKOPISŮ, SKUTEČNĚ SE JIMI POCTIVĚ ZABÝVÁME. NICMÉNĚ NAJÍT KVALITNÍ RUKOPISY NENÍ SNADNÉ A JE JICH MENŠINA.


8) Můžete autorům poradit, na čem by měli ve svých příbězích zapracovat?

TAKTO URČITĚ NE, PROTOŽE TOHO JE OPRAVDU HODNĚ A DO JEDNOHO ROZHOVORU SE TO NEVEJDE. NAVÍC JDE O ZÁLEŽITOST INDIVIDUÁLNÍ, KAŽDÝ RUKOPIS POTŘEBUJE TROCHU NĚCO JINÉHO. ZA NEJPODSTATNĚJŠÍ ASI POVAŽUJI FAKT, ŽE JE TŘEBA ODLIŠIT LITERATURU OD ZPOVĚDÍ VŠEHO DRUHU. PSÁT LITERATURU JE NĚCO NAPROSTO JINÉHO, NEŽ SE JEN VYPOVÍDAT „NA PAPÍR“ A ULEVIT SI. VELKÉ MNOŽSTVÍ AUTORŮ TOHLE NECHÁPE. PSÁT UMÍ SKORO KAŽDÝ, ALE PSÁT LITERATURU JEN MALÉ PROCENTO. TO JSOU TI TALENTOVANÍ A TY MY HLEDÁME.

9) Hodnotíte rukopisy, zajímá mě, co Vám v nich schází? Já osobně si myslím, že když autor umí dobře psát, tak to ještě neznamená, že napíše dobrou knihu. Často mi u českých autorů chybí originální náměty a mám takový pocit, že se drží příliš při zdi. Co si myslíte Vy?
SCHÁZÍ MI U MNOHA AUTORŮ SCHOPNOST NĚCO ŘÍCT, NĚCO PŘEDAT. MLUVIT BY MĚL JEN TEN, KDO MÁ CO ŘÍCT A TO DLE MÉHO NÁZORU PLATÍ I O PSANÍ.

10) Co je podle Vás nejčastější chyba začínajících autorů? A co by jste jim poradila?
OPĚT – TĚCH CHYB JE TAK OBROVSKÉ MNOŽSTVÍ, ŽE VÁM TO TADY NEMOHU TEĎ ZAČÍT VYJMENOVÁVAT. PORADILA BYCH AUTORŮM ZEJMÉNA POKORU. DOKÁŽE MĚ POKAŽDÉ VYTOČIT, KDYŽ SLYŠÍM, ŽE SE AUTOR NEBUDE VZDĚLÁVAT, „PROTOŽE SPISOVATELÉ SE RODÍ“ A „KDYŽ TO TAM JE, TAK TO TAM JE…“. VYTÁČÍ MĚ, KDYŽ SI AUTOŘI MYSLÍ, ŽE VŠECHNO VĚDÍ NEJLÉPE A ŽE KURZY NEBO UČEBNICE TVŮRČÍHO PSANÍ JSOU BLBOST. JE TO NESKUTEČNÝ PROJEV NABUBŘELOSTI A HLOUPOSTI. KDYŽ BUDOU CHTÍT ZAČÍT LYŽOVAT, PŮJDOU TO ZKOUŠET NA SVAH SAMI NEBO SI VEZMOU K RUCE NĚKOHO, KDO TO UMÍ A ŘEKNE JIM, JAK NA TO? VYSLECHNOU SI ALESPOŇ ZÁKLADNÍ RADY? VĚTŠINA ROZUMNÝCH LIDÍ ANO. PROČ BY TO MĚLO BÝT S PSANÍM JINÉ? I ETABLOVANÍ AUTOŘI, ZNÁMÍ SPISOVATELÉ, ZNAJÍ ZÁKLADNÍ POJMY JAKO JE MOTIVACE POSTAVY, CHARAKTER POSTAVY, GRADACE … VĚDÍ, CO JSOU DĚJSTVÍ A JAK MAJÍ FUNGOVAT, ZNAJÍ NĚCO O PSANÍ DIALOGŮ…. (DALO BY SE POKRAČOVAT JEŠTĚ DLOUHO). KDO SI MYSLÍ, ŽE VŠECHNO VÍ A UMÍ, ČASTO BÝVÁ JEN GRAFOMAN, JEHOŽ TEXTY NEMAJÍ S LITERATUROU NIC SPOLEČNÉHO. TO JE MÁ ZKUŠENOST.

11) Váš oblíbený žánr a spisovatel?
NEMÁM NĚJAKÝ JEDEN OBLÍBENÝ ŽÁNR. DŮLEŽITÝ JE PRO MNE DOBRÝ PŘÍBĚH, KTERÝ MÁ CO ŘÍCT. POKUD JDE O AUTORY, JE TĚŽKÉ JMENOVAT JEN PÁR JMEN, PROTOŽE JÁ NEJSEM ČTENÁŘ, KTERÝ BY KUPOVAL KNIHU PODLE AUTORA. PODSTATNÝ JE PRO MĚ OBSAH KNÍŽKY, JAK JSEM ŘEKLA. ALE ALESPOŇ PRO PŘEDSTAVU: Z ČESKÉ KLASIKY ČAPEK, ZE ZAHRANIČNÍ KLASIKY TŘEBA REMARQUE, Z ČESKÉ SOUČASTNOSTI (BOHUŽEL NEDÁVNO ZESNULÁ) HANA ANDRONIKOVÁ. NICMÉNĚ SE MI LÍBÍ TAKÉ NĚKTERÉ ROMÁNY ZE ZAČÁTKU TVORBY MICHALA VIEWEGHA, MÁM RÁDA NĚKTERÉ KNIHY PETRA ŠABACHA, NĚKTERÉ OD IRENY OBERMANNOVÉ APOD. NEMYSLÍM, ŽE MÁM AUTORA, OD KTERÉHO BYCH „ZBOŽŇOVALA“ VŠECHNO, CO NAPÍŠE.

12) Můžete vyjmenovat pár knih, které Vám vzaly dech?
V TOM DOBRÉM SLOVA SMYSLU TO BYLA URČITĚ KNÍŽKA „NEBE NEMÁ DNO“ OD HANKY ANDRONIKOVÉ. VELMI MNE TAKÉ OSLOVILA KNIHA „PRODAVAČ SNŮ – POVOLANÝ“ OD AUGUSTA CURY A VÁLEČNÉ DRAMA „THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS“ OD IRSKÉHO AUTORA JOHNA BOYNEHO. BOHUŽEL MNOHO KNIH MI VZALO DECH SVOU NEKVALITOU A ŽASNU, JAK VŮBEC MOHLY SPATŘIT SVĚTLO SVĚTA A BÝT VYDÁNY.

13) Jakou knihu by jste nám doporučila?
MYSLÍM, ŽE DŮLEŽITÉ JE HLAVNĚ ČÍST, A TO DOBRÉ I ŠPATNÉ KNIHY. DĚLAT SI NÁZOR A KDYŽ SE MI NĚCO NELÍBÍ, TAK SE SNAŽIT ODPOVĚDĚT SI NA OTÁZKU, PROČ SE MI TO NELÍBÍ. CO MI VLASTNĚ NA TÉ KNIZE VADÍ? PŘEČTENÍM ŠPATNÉ KNIHY SE NĚKDY ČLOVĚK (BUDOUCÍ AUTOR A SPISOVATEL) NAUČÍ DOKONCE VÍC, NEŽ ČTENÍM TĚCH DOBRÝCH. TO VŠE OVŠEM ZA PŘEDPOKLADU, ŽE O PSANÍ NĚCO VÍ, NEBO SE O NĚM SNAŽÍ NĚCO DOZVĚDĚT A JE SCHOPEN SI TEXT, KTERÝ ČTE, ANALYZOVAT, TY CHYBY V NĚM NACHÁZET A NÁSLEDNĚ SE Z NICH POUČIT.

Paní Markétě moc děkuji za rozhovor, a přeji mnoho štěstí v pracovním i osobním životě!:) 

Stránky autora najdete zde: http://www.scenare.cz/  http://www.mamtalent.cz/

O autorovi:
Mgr. Markéta Dočekalová (4. března 1969, Praha) je česká televizní scenáristka. Působila také jako zástupce šéfredaktora v redakci magazínu Top Class. Momentálně působí jako ředitelka divize televizní tvorby v producentské společnosti Media Pro Pictures, kde zodpovídá za realizaci celé řady televizních projektů v oblasti televizní dramatické tvorby a vývoje nových fomátů.
Vystudovala Fakultu sociálních věd (katedru žurnalistiky na Karlově univerzitě v Praze. Promovala v oboru rozhlasové publicistiky. Samostatně publikovala v mnoha českých časopisech již od roku 1983. Od roku 1984 působila také jako spolupracovnice Českého veřejnoprávního rozhlasu, připravila a odvysílala mnoho zábavných i publicistických pořadů. Je členkou Syndikátu novinářů České republiky a členkou Americké asociace scenáristů.

Knihy autora:

Anotace: Čtenář se naučí psát a pracovat se svým tvůrčímpotenciálem, pozná základní novinářské žánry i principy tvorby příběhů, stavby postav, zvládnutí dialogů a další aspekty tvůrčíhopsaní. Jde o ryze praktickou a moderní učebnici tvůrčího psaní, která je obohacena o celou řadu praktických cvičení umožňujích čtenářům ověření získaných znalostí a dovedností. Autorka vede semináře z oblasti tvůrčího psaní, které jsou velmi žádané a jejichž studenti dosahují vynikajících výsledků. Na jaře 2006 začala v Lidových novinách publikovat na pokračování svůj kurz Tvůrčí psanís Lidovkami, který vycházel právě z této (tehdy připravované) učebnice a který se setkal s velkým ohlasem čtenářů. Kromě psanípovídek a fejetonů, pracuje jako dramaturg v televizi Nova (seriál Ulice), působí jako televizní...(zobrazit víc)


Anotace: Tvůrčí psaní II bezprostředně navazuje na první díl úspěšné publikace Tvůrčí psaní pro každého. Autorka detailně rozebírá a vysvětluje stavbu novely a krůček po krůčku vede čtenáře k jejímu zvládnutí. Podrobně se věnuje nejen problematice děje, ale také budování postav a jejich charakterů, tvorbě dialogů, správnému zvládnutí dramatického konfliktu a mnoha dalším aspektům tvorby dramatu. Lehce se dotýká i základních rysů různých žánrů, například hororu, detektivních a romantických příběhů. Teorii podává, podobně jako tomu bylo i u prvního dílu publikace, neobyčejně srozumitelnou a čtivou formou vycházejíc při svém psaní z letité praxe výuky oborutvůrčího psaní. Bez nadsázky je možné říci, že učebnice takového rozsahu a hloubky dosud nebyla v oblasti tvůrčího psaní...
(zobrazit víc)



Anotace: Tvůrčí psaní pro každého III je dalším z titulů, který navazuje na úspěšnou řadu učebnic "TVŮRČÍ PSANÍ PRO KAŽDÉHO" a tentokrát se zaměřuje na tvůrčí psaní pro televizi. Na českém trhu dosud neexistuje učebnice, která by zájemce o televizní tvorbu tak detailně seznamovala s prací televizního scenáristy, a to ze všech různých úhlů pohledu. Učebnice je rozdělena na tři základní části - na část "Co je to televize", kde se čtenáři seznámí nejen s profesí scenáristy, ale se všemi dalšími důležitými zákonitostmi fungování televize, dále na část zvanou "tvorba dramatická" a na část zvanou "tvorba zábavná". Ve druhé ze jmenovaných částí se čtenáři dozvědí, jak funguje psaní televizních scénářů pro filmy a televizní seriály, a to od prvotního nápadu, až po finální realizaci. Nesmírně cenná je zejména ta část, která se velmi detailně...(zobrazit víc)

Anotace: Něco za něco je poutavý román, ve kterém autorka s nevšedním porozuměním, psychologickými znalostmi a řemeslnou zručností, líčí příběh jednoho rozpadajícího se manželství z pohledu tří žen - manželky, milenky a tchýně. Člověk nikdy předem neví, jakou podobu má štěstí, a proto ani hlavní hrdinka knihy čtyřicátnice Martina netuší, že tragédie, jíž prochází, může nakonec přinést iněco dobrého, a možná i zachránit život jejího tříletého syna. To vše ovšem jen v případě, že tři ženy tří různých generací k sobě dokáží najít cestu. Román se mimo jiné dotýká citlivého tématu dědictví zmraženého spermatu. Je napsán čtivou svěží formou s plastickým vykreslením odlišných povah a chování hlavních postav...


Anotace:Včera tam ještě nebyl. Jen prázdné, špinavé výlohy. Dnes, s úderem deváté, se tu objevil. Aranžérka pověsila do výlohy velký plakát a nad vchodem se rozsvítil neonový nápis: Rychle a bezbolestně. Nic víc. Nový obchod na pěší zóně v Praze." Tak začíná poutavý román, autorky Markéty Dočekalové, který vám tentokrát předkládá nevšední příběh plný magie a napětí. Kdo by nechtěl získat něco rychle a bez námahy? Třeba se naučit cizí jazyk, nebo zhubnout lusknutím prstů? Stačí jediný podpis a přání může být splněno. V románu se proplétají osudy postav, které nabídce neodolaly, ale i těch, jejichž osud změnili jiní. V životě však nic není zadarmo a každý za své přání jednoho dne zaplatí. Čím? To se nechejte překvapit....


Share this:

CONVERSATION

0 komentářů:

Okomentovat