image1 image2 image3

HELLO I'M JOHN DOE|WELCOME TO MY PERSONAL BLOG|I LOVE TO DO CREATIVE THINGS|I'M PROFESSIONAL WEB DEVELOPER

Rozhovor s Terezou Matouškovu!



Anotace: Podmoří je svět, který je magií přímo prosáklý. Čarodějové na Tark Itlen, kteří ji studují, ne vždycky činí nejmoudřejší rozhodnutí. Nepodařené pokusy se ztrácejí v podzemí kláštera, kde čekají, až budou znovu nalezeny. Když jim ze sklepení pomůžete, splní vám jakékoliv přání. Chtít za to budou jenom pár kapek vaší krve. Alespoň to tak tvrdí. Ve skutečnosti vás možná připraví o vše, na čem vám v životě záleželo. Co se stane, když se jim dostane do rukou holčička, která ještě věří v kouzelné skřítky a dobré víly z pohádek?

Připravila jsem rozhovor, pro všechny začínající spisovatele!:) Autorka Tereza, také začínala na blogu a jak ona sama v článku říká, blog vám určitě pomůže. Získáte zpětnou vazbu, čtenáře a podle mě i větší šance u nakladatelství.


1) Zajímá mě, kdy jsi začala psát. Nebo co tě utvrdilo v tom, že chceš psát?
Už jako malá jsem si hrála na to, že píšu knihu, případně jsem vymýšlela melodramata s plastovými zvířátky a dinosaury. Jen tak na okraj, trošku mě mrzí, že jsem se nenarodila o deset let později, když dnes zajdu do hračkářství, vidím, že bych měla pro svoje prvotní příběhy mnohem více materiálu a kvalitnějšího. Mé sentimentální srdce se vyloženě svírá. V devadesátých letech mi výběr připadal mnohem menší a hračky nebyly tak propracované.
Ale zpátky k psaní. Dalo by se říct, že psát jako psát jsem začala až ve třinácti letech, tak trochu pod vlivem Pána prstenů jako mnoho z nás. Co mě utvrdilo v tom, že psát chci? To je velice zapeklitá otázka, ale odpověď je asi poměrně jednoduchá. V tom mě neustále utvrzuje život a každý kopanec, který od něj dostanu.

2) Jak se ti podařilo vydat svou první knihu? Co jsi pro to musela udělat?
Když jsem posílala rukopis do nakladatelství Ing. Vladimíra Krigla, už jsem měla vydané dvě knížky vlastním nákladem a také, tuším, jeden nebo dva příspěvky ve sbornících, možná jsem se umístila i v nějaké té soutěži. Prostě jsem měla takový ten nutný základ. No a taky prořízlou pusu, trošku štěstí, znáte to. :-)

3) Myslíš, že blog začínajícímu spisovateli nějak pomůže? Má s ním větší šanci?
Rozhodně ano, minimálně má možnost takto získat čtenáře a tím pádem zpětnou vazbu. Chce to ale se stránkám věnovat, neupadnout do nudné rutiny a neustále je všude propagovat, což má samozřejmě i své stinné stránky. Jako majitel poměrně aktivního blogu vím, kolik takové psaní článků sežere času a kreativních chvilek, které by člověk měl věnovat svým povídkám a románům. Prostě něco za něco. Pokud ale začínajícího autora blogování baví a je rád ve virtuálním kontaktu se stejně postiženými lidmi, není důvod, proč toho nevyužít.

4) Jak tě napadl tvůj první příběh?
Přeskočíme-li životní etapu s plastovými postavičkami a budeme-li se věnovat mým prvním pokusům s Podmořím, světem, kterému se věnuji dodnes, tak jsem, tuším, tenkrát potřebovala narychlo sepsat povídku do školní literární soutěže. Anno domini 2003. Pamatuji se, jak jsem ji smolila do sešitu a potom to dávala mamce číst. Samozřejmě se mi to vrátilo víc červené než modré, ale to už je jiný příběh.

5) Co bys poradila začínajícím spisovatelům? Jak zvětšit své šance u nakladatelství?
Lidi, naučte se první řemeslo, ať už čtením, psaním, navštěvováním kurzů tvůrčího psaní – prostě se vypracujte na určitou alespoň poloprofesionální úroveň. Potom napiště něco, co bude mít hlavu a patu. Pošlete to do soutěže. Dejte to přečíst známému, který publikuje. Nebo to prostě nabídněte se slušným průvodním dopisem pečlivě vybranému nakladatelství.
Pokud nejste rození extroverti, naučte se základům rétoriky, komunikaci s lidmi a vystupujte sebevědomě. Naučte se stát rovně, i když vás lidé cupují na kousky a snažte se vytáhnout to pozitivní i z té nejostřejší kritiky.
Buďte osobnosti. Provokujte. Choďte po literárních akcích. Buďte vidět.
Nenechte se odradit prvním neúspěchem.

6) Máš v plánu nějaký nový příběh?
Plánů mám nemálo. :-) Zrovna jeden nový příběh píšu, dokonce ho mám otevřený vedle v okně a čeká na mě jako roztoužený milenec.

7) Tvůj oblíbený spisovatel a nej kniha?
Jenom jeden spisovatel a jedna kniha? To bude těžké. Dobře, Frodo nikdy nezklame, takže J.R.R Tolkien a jeho Pán prstenů. Jinak mám oblíbených titulů vícero. Momentálně jsem zaláskovaná do Písně ohně a ledu.

Tereze moc děkuji za rozhovor a přeji mnoho inspirace do další tvorby. Hodně štěstí!:)

Životopis autora:

Narodila se 6.7.1990 v Uherském Hradišti, vystudovala gymnázium a od roku 2009 studuje Systematickou biologii na Masarykově univerzitě v Brně.

Web autora: temnarka.blog.cz

Share this:

CONVERSATION

0 komentářů:

Okomentovat